اینتل نسل جدید پردازنده های کم مصرف لپ تاپ با واحد گرافیکی آیریس پرو را معرفی کرد

تاریخ: 1397/01/26
اینتل برای مقابله با موج گسترده ی پردازنده های رایزن AMD، نسل هشتم پردازنده های خود را با تغییرات گسترده ای تا دندان مسلح کرده است.

بزرگ ترین تولیدکننده ی پردازنده در جهان، روز گذشته در کنار معرفی نسل جدید پردازنده های قدرتمند سری H لپ تاپ ، نمونه ی توانمند تر پردازنده های سری U را نیز معرفی کرد. این در حالی است که سال گذشته ی میلادی نمونه های عادی نسل هشتم پردازنده های U اینتل معرفی و در حال حاضر به صورت گسترده در محصولات مختلفی به کار گرفته می شوند.
اینتل پیش تر برای اولین بار و با همکاری AMD از پردازنده ای مشترک با واحد پردازش گرافیکی وگا رونمایی کرد که به لطف بهره گیری از هسته های قدرتمند AMD و حافظه ی فوق سریع HBM ۲ این شرکت، توانایی فوق العاده ای در بخش پردازش گرافیکی دارد؛ اما این پردازنده برای مقابله با انویدیا و استفاده در محصولات گران قیمت طراحی شده است. با این حال اینتل هم چنان به ارائه ی راه حل جدیدی برای مقابله با پردازنده های موبایل AMD و واحد پردازش گرافیکی وگا نیاز داشت؛ زیرا واحد های گرافیکی اینتل اچ دی کنونی، هیچ حرفی برای گفتن در برابر رقیب خود ندارند.
نمونه های عادی عموما از سرعت کاری پایین تر، حافظه کش کمتر و البته واحد پردازش گرافیکی سری HD بهره می برند. این در حالی است که نوع دیگر پردازنده های موبایل اینتل با سرعت کاری و حافظه کش زیادتر و هم چنین تجهیز به واحد پردازشی قدرتمند آیریس (Iris) همراه شده اند. این پردازنده ها اکنون از لحاظ توان پردازشی در بخش میانی محصولات مخصوص لپ تاپ اینتل قرار می گیرند.
اینتل به تازگی سری کافی لیک پردازنده های موبایل ۲۸ وات خود را معرفی کرده است که از حافظه ی سریع اپتین (Optane) نیز پشتیبانی می کنند. این پردازنده ها در یک مدل Core i۷، دو نمونه ی Core i۵ و در یک نمونه ی ابتدایی و دو هسته ای Core i۳ در دسترس تولیدکنندگان قرار خواهند گرفت. اینتل در تولید این پردازنده ها از لیتوگرافی ++۱۴nm بهره برده است. ۴۸ واحد اجرایی (EU) در کنار ۱۲۸ مگابایت حافظه ی eDRAM در واحد پردازش گرافیکی آیریس پلاس سی پی یو های جدید اینتل به کار گرفته شده است تا در برابر انواع اچ دی با ۲۴ واحد اجرایی و صفر حافظه ی eDRAM، حداقل بهبود توان دو برابری به ارمغان بیاورند. به گفته ی مدیران اینتل، هر چهار پردازنده ی موبایل جدید این شرکت از سوکت سری ۳۰۰ پشتیبانی می کنند. بهبود پخش صدا، سرعت زیادتر I/O، مودم وای فای یکپارچه شده ی اینتل و پشتیبانی از نسل دوم USB ۳.۱ با سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه از دیگر مشخصات این پردازنده ها است. با معرفی این پردازنده ها، اکنون رقابت اینتل و AMD در بخش واحد ی گرافیکی پردازنده های موبایل نیز واحد مرحله ی جدیدی خواهد شد و باید منتظر واکنش AMD ماند